Det kom ett mail…

Häromdagen berättade en affärskontakt för mig hur arg hon blivit över ett av alla de många mail hon tagit emot den dagen. Mailet var från en av henne okänd person – en säljare av kontorsinredning som ville erbjuda sina tjänster. Och detta med anledning av att min kontakt flyttat kontoret och ”nu kanske behövde inspiration och hjälp med att skapa en härlig och positiv känsla i den nya miljön”.

Säljaren föreslog även i mailet att denne gärna också ville bjuda ut min kontakt på lunch för att ”få presentera ett antal lösningar som kanske kunde intressera”.

Det lät väl trevligt, eller?

Till saken hör att min affärskontakt arbetar på ett statligt bolag vilket betyder att ingenting, inte heller köp av kontorsinredning sker utan offentlig upphandling. Dessutom är det som statligt anställd inte tillåtet att låta sig bjudas på luncher eller andra utsvävningar av marknadens kommersiella krafter.

En ytterligare aspekt i sammanhanget är att min kontakt arbetar med mänskliga rättigheter på det aktuella bolaget, och därför i det här fallet även var helt fel person att approchera med ett erbjudande om harmoniska färgställningar och mjuka mattor.

Apropå detta med affärsmässigt uppförande så är det förstås viktigt att du har koll på din målgrupp och att du trots din iver att nå ut till så många på kortast möjliga tid, ägnar dig åt research kring vilka titlar som du har anledning att uppvakta med dina erbjudanden.

Vad blev då konsekvensen av denna historia?

Jo, min kontakt (som vill vara noga med sitt eget business behavior) svarade ändå mailskrivaren med ovanstående information om hur det fungerar i statliga bolag och vad hon faktiskt jobbar med – samtidigt som hon kände sig irriterad över att ha behövt lägga ner tid på just detta.

Konsekvensen i övrigt har blivit att den aktuella inredningsfirman och säljaren inte bara opererade ineffektivt utan även fick badwill – inte bara hos min kontakt utan nu även hos mig som fått detta berättat för mig. Så onödigt!

Att agera med ett gott business behavior i arbetslivet handlar enkelt uttryckt om vett & etikett och medvetna val där det ingår att du har ett konsekvenstänk. Genom att öppna upp och dubbla dina perspektiv ger du dig själv en chans att också sätta dig in din mottagares situation, något som gynnar er båda.

Tänk vad många fler affärer som då skulle kunna bli av, och hur många nya affärsrelationer som skulle kunna skapas och dessutom behållas, även över tid!

Annmarie Palm, Relationista AB

November 2018

”Ta kaffe. Finns där borta”

Jag kommer in med ett leende i receptionen på ett stort bolag.
Jag möter receptionistens blick.
Hon säger ingenting.
Jag inleder: ”Hej jag heter Annmarie Palm och kommer från Relationista. Jag ska träffa … (vice vd).
Receptionisten: ”Han sitter i möte”.
Jag: ”Vi ska träffas kl 10, om 7 minuter”.
Ingen reaktion från receptionisten.
Jag: ”Jamen jag kan väl sätta mig ner så länge då”.
Receptionisten: ”Gör det. Ta kaffe. Finns därborta”.

Ja, vad säger man…Det finns även mer att berätta om vad som hände sedan, efter det inledande bemötandet i just denna reception. Men det tar jag en annan gång.

Kan avgöra en affär

Bemötande är allt i business! Tänk om de bolag som brister i business behavior var medvetna om hur oerhört lätt det är att deras varumärke hamnar i dålig dager redan i receptionen, och hur lätt ryktet om den inledande dåliga känslan hos en besökare sedan sprider sig?

Jag delar alltid med mig av färska avskräckande exempel när jag föreläser om Business behavior, och den aktuella upplevelsen från just denna reception kommer fungera utmärkt att spela upp som en scen för publiken vid nästa tillfälle.

Det finns en hel del inom bemötande att jobba med, på många företag. Och på tal om receptioner så är det faktiskt inte helt ovanligt att anledningen till om en affär blir av eller inte, avgörs just där. I receptionen. Av flera i övrigt likvärdiga alternativ väljer vi gärna det företag i vars reception bemötandet känns bäst. Medvetet eller omedvetet. Det är mänskligt. Vi människor styrs i mycket hög grad av våra känslor, mycket mer än vad vi både förstår och många gånger ens vill erkänna.

Speglar företagskulturen

Receptionen är verksamhetens skyltfönster. Det som kommuniceras där speglar ofta mycket av den företagskultur som råder. Av den anledningen kan det vara intressant att också medvetet observera det som försiggår i en företagsreception. Hur tas besökare emot? Hur pratar kollegorna med varandra? Säger de hej till varandra? Diskuteras det saker som inte borde nå utomstående besökares öron?

Tack och lov finns det också många receptioner där man väldigt bra på bemötande. Ett av de företag som, enligt mig, är bäst i klassen på att bjuda på ett gott första intryck är företaget Sodexo. När du kommer till Sodexos huvudkontor i Solna blir du både sedd och hörd och hälsad välkommen. Du känner känner dig omhändertagen – ända fram till kaffemaskinen och till dess du blir upphämtad av den du bokat ditt möte med. Precis som det ska vara.

Annmarie Palm, grundare och vd på Relationista

Nytryck av boken ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären”

Det är nu 2 år sedan min bok ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” kom ut på förlaget Liber Management. I dagarna kommer den också ut i nytryck! Jag är så glad och tacksam att mitt koncept inom Business behavior sprider sig. Från början var det mestadels företagen som beställde boken i samband med mina föreläsningar och workshops. Numera har jag även kunder bland Sveriges kommuner, både på tjänstesidan och den politiska arenan. Jag fortsätter envist med att uppmärksamma respektfrågorna på våra arbetsplatser, för är det en sak som jag är övertygad om så är det att: Det behövs mer vett & etikett i arbetslivet! 

Relationista gästar Epic Lifestyle Podden!

Den 29 maj var Relationista gäst hos Sophie Resare i Epic Lifestyle Podden. Vi pratade om hur jag resonerar kring Business behavior och hur du kan bli ditt bästa jag när det handlar om det affärsmässiga uppförandet. Saker som avhandlades var bl a vikten av att faktiskt svara på tilltal, tillgänglighet, kläder och sekretess!

 

Här kan du lyssna!

Nyckeltalsdagen 2018!

Stora Nyckeltalsdagen 2018! På uppdrag av Nyckeltalsinstitutet var Annmarie Palm moderator plus föreläste om Business behavior. Nyckeltalen som prisades var inom kategorierna jämställdhet, hälsotal och attraktiv arbetsgivare. STORT GRATTIS till Post -och telestyrelsen (PTS), Länsförsäkringar, Storstockholms brandförsvar, Miljöförvaltningen Stockholms stad, Specialfastigheter och Jernhusen! Foto: Elin Ekström