Sjuk eller överkörd? Om när det uppstår tidshack i affärsrelationen

Fascineras även du av när personer som du har en affärsmässig relation med plötsligt inte går att nå? Personen i fråga väljer att göra sig otillgänglig, och det för att det passar denne bäst – just då. Mycket irriterande. Jag får så många kommentarer från mitt nätverk kring just detta fenomen. Men varför är det så? Är det inte bristande respekt att agera så egoistiskt?

Under mina föreläsningar på temat business behavior brukar jag specifikt berätta om en situation där en man som jag hade en pågående affärsrelation med oväntat ”försvann”. Han gick plötsligt inte att nå, alls. Inte via telefon, där jag upprepat möttes av telefonsvararen, inte via mess eller mail och inte heller via växeln på det företag han arbetar på. Han var borta, ringde inte tillbaka. Lost in space. Men var hade han tagit vägen?

Efter att ha försökt nå honom några gånger till blev jag faktiskt orolig. På riktigt. Notera att det här handlar om en person som jag tycker om och respekterar. Ett par veckor passerade. I mina orostankar utgick jag till slut ifrån att det faktiskt måste ha hänt honom något, något av en allvarligare karaktär. Han kanske hade drabbats av en olycka eller en aggressiv sjukdom. Bekymrad ringde jag på nytt upp hans telefonsvarare. Där sa precis som jag kände: ”Nu är jag faktiskt orolig. Det måste ha hänt dig något väldigt tråkigt”.

2-3 minuter passerade. Då ringde han plötsligt upp. Han sa: ”Nej, nej Annmarie. Våra grejer har bara inte varit prioriterade – på ett tag”.

Hepp!

När jag intervjuar mina kunders kunder har jag fått anledning att fundera mycket på detta med tillgänglighet. Det är ett så fundamentalt intressant faktum att vi nuförtiden har möjlighet att rent tekniskt hålla oss tillgängliga – samtidigt som många kämpar med att hitta en vardaglig balans på tillgängligheten. Det är förstås avgörande att var och en av oss hittar en nivå som fungerar. Men, jag vill hävda att det aldrig bör vara okej att låta en självvald otillgänglighet gå ut över en affärsrelation. Det är ett dåligt business behavior!

Vid ett av mina kundbesök häromdagen konstaterade det aktuella chefen att hon tycker att nonchalansen i näringslivet blivit mycket värre de senaste åren. Anledningen till det skulle vara att man många gånger helt enkelt inte orkar att uppföra sig. Hon sa: ”Jag tror nog att man någonstans förstår att det inte är bra, men man mäktar ändå inte uppträda affärsmässigt i alla lägen”.

En stor anledning till dålig ork är förstås vår stressade tillvaro. Men business behavior handlar också om att våga och ta ansvar för situationen. Tänk om han som jag nästan trodde dött bara kunde ha sänt iväg 1-2 meningar om att han sett att jag söker honom, och bett om att få återkomma när det var ett bättre läge. Det hade varit ett respektfullt beteende. Då hade jag kunnat lägga både min frustration och oro åt sidan och ägnat min tid åt andra saker och relationer.

Det är en utmaning för oss människor att hela tiden kunna se världen ur ett helhetsperspektiv, men ändå viktigt att vara medveten om hur våra beteenden påverkar omgivningen och i förlängningen våra affärer och relationer. Ett gott business behavior handlar om att din kund, samarbetspartner eller kollega ska känna sig trygg och respekterad, och vilja bygga vidare på er affärsrelation.

Här är tre tips på temat tillgänglighet kopplat till business behavior:

1/ Svara alltid på tilltal, oavsett om det sker via telefon eller mail, i form at ett autoreply, sms eller på annat sätt. Klarar du inte av det, hitta en lösning. Ta hjälp!

2/ Se över din tillgänglighet. Vad är realistiskt?

3/ Upprätta gärna någon form av policy kring hur du vill vara tillgänglig, och förmedla innebörden till din omgivning.

Annmarie Palm, Föreläsare och författare på temat Business behavior

Relationista AB