Det kom ett mail…

Häromdagen berättade en affärskontakt för mig hur arg hon blivit över ett av alla de många mail hon tagit emot den dagen. Mailet var från en av henne okänd person – en säljare av kontorsinredning som ville erbjuda sina tjänster. Och detta med anledning av att min kontakt flyttat kontoret och ”nu kanske behövde inspiration och hjälp med att skapa en härlig och positiv känsla i den nya miljön”.

Säljaren föreslog även i mailet att denne gärna också ville bjuda ut min kontakt på lunch för att ”få presentera ett antal lösningar som kanske kunde intressera”.

Det lät väl trevligt, eller?

Till saken hör att min affärskontakt arbetar på ett statligt bolag vilket betyder att ingenting, inte heller köp av kontorsinredning sker utan offentlig upphandling. Dessutom är det som statligt anställd inte tillåtet att låta sig bjudas på luncher eller andra utsvävningar av marknadens kommersiella krafter.

En ytterligare aspekt i sammanhanget är att min kontakt arbetar med mänskliga rättigheter på det aktuella bolaget, och därför i det här fallet även var helt fel person att approchera med ett erbjudande om harmoniska färgställningar och mjuka mattor.

Apropå detta med affärsmässigt uppförande så är det förstås viktigt att du har koll på din målgrupp och att du trots din iver att nå ut till så många på kortast möjliga tid, ägnar dig åt research kring vilka titlar som du har anledning att uppvakta med dina erbjudanden.

Vad blev då konsekvensen av denna historia?

Jo, min kontakt (som vill vara noga med sitt eget business behavior) svarade ändå mailskrivaren med ovanstående information om hur det fungerar i statliga bolag och vad hon faktiskt jobbar med – samtidigt som hon kände sig irriterad över att ha behövt lägga ner tid på just detta.

Konsekvensen i övrigt har blivit att den aktuella inredningsfirman och säljaren inte bara opererade ineffektivt utan även fick badwill – inte bara hos min kontakt utan nu även hos mig som fått detta berättat för mig. Så onödigt!

Att agera med ett gott business behavior i arbetslivet handlar enkelt uttryckt om vett & etikett och medvetna val där det ingår att du har ett konsekvenstänk. Genom att öppna upp och dubbla dina perspektiv ger du dig själv en chans att också sätta dig in din mottagares situation, något som gynnar er båda.

Tänk vad många fler affärer som då skulle kunna bli av, och hur många nya affärsrelationer som skulle kunna skapas och dessutom behållas, även över tid!

Annmarie Palm, Relationista AB

November 2018