”Ta kaffe. Finns där borta”
Jag kommer in med ett leende i receptionen på ett stort bolag.
Jag möter receptionistens blick.
Hon säger ingenting.
Jag inleder: ”Hej jag heter Annmarie Palm och kommer från Relationista. Jag ska träffa … (vice vd).
Receptionisten: ”Han sitter i möte”.
Jag: ”Vi ska träffas kl 10, om 7 minuter”.
Ingen reaktion från receptionisten.
Jag: ”Jamen jag kan väl sätta mig ner så länge då”.
Receptionisten: ”Gör det. Ta kaffe. Finns därborta”.
Ja, vad säger man…Det finns även mer att berätta om vad som hände sedan, efter det inledande bemötandet i just denna reception. Men det tar jag en annan gång.
Kan avgöra en affär
Bemötande är allt i business! Tänk om de bolag som brister i business behavior var medvetna om hur oerhört lätt det är att deras varumärke hamnar i dålig dager redan i receptionen, och hur lätt ryktet om den inledande dåliga känslan hos en besökare sedan sprider sig?
Jag delar alltid med mig av färska avskräckande exempel när jag föreläser om Business behavior, och den aktuella upplevelsen från just denna reception kommer fungera utmärkt att spela upp som en scen för publiken vid nästa tillfälle.
Det finns en hel del inom bemötande att jobba med, på många företag. Och på tal om receptioner så är det faktiskt inte helt ovanligt att anledningen till om en affär blir av eller inte, avgörs just där. I receptionen. Av flera i övrigt likvärdiga alternativ väljer vi gärna det företag i vars reception bemötandet känns bäst. Medvetet eller omedvetet. Det är mänskligt. Vi människor styrs i mycket hög grad av våra känslor, mycket mer än vad vi både förstår och många gånger ens vill erkänna.
Speglar företagskulturen
Receptionen är verksamhetens skyltfönster. Det som kommuniceras där speglar ofta mycket av den företagskultur som råder. Av den anledningen kan det vara intressant att också medvetet observera det som försiggår i en företagsreception. Hur tas besökare emot? Hur pratar kollegorna med varandra? Säger de hej till varandra? Diskuteras det saker som inte borde nå utomstående besökares öron?
Tack och lov finns det också många receptioner där man väldigt bra på bemötande. Ett av de företag som, enligt mig, är bäst i klassen på att bjuda på ett gott första intryck är företaget Sodexo. När du kommer till Sodexos huvudkontor i Solna blir du både sedd och hörd och hälsad välkommen. Du känner känner dig omhändertagen – ända fram till kaffemaskinen och till dess du blir upphämtad av den du bokat ditt möte med. Precis som det ska vara.
Annmarie Palm, grundare och vd på Relationista