Bristen på återkoppling – värst bland rekryterare?

En av de branscher som drabbas hårt av negativ ryktesspridning bland den samlade arbetskraften ute i samhället är rekryteringsbranschen. Självklart gäller det inte alla, men att det är ett stort problem detta med brist på återkoppling bland rekryterare verkar vara en allmän uppfattning. Jag minns när jag nyligen överhörde två arbetssökande på bussen som diskuterade sina olika jobbansökningar. De uttryckte ilska över att flertalet arbetsgivare inte ens bekräftat och tackat vid mottagandet av deras ansökningar. Men hallå, där går väl ändå en gräns? De flesta rekryteringsfirmor har ju åtminstone vett att respondera via ett autoreply. Att du som arbetssökande inte får en seriös återkoppling när du mailar din CV och ett personligt brev (som du kan ha filat länge på) är katastrof. Det behövs ett konsekvenstänk här.

Vad händer när bristen på återkoppling är total hos en rekryteringsfirma? Jo det pratas förstås vitt och brett om detta. Men inte bara det. Rekryteringsfirman har ju i sin tur har ju en uppdragsgivare, ett bolag som den arbetssökande är intresserad av att jobba på. Vad händer med ryktet för detta bolag? Jo, de framstår kanske inte längre som en så attraktiv arbetsgivare – ”de som inte ens kan anlita en seriös rekryteringsfirma”. Och den specifika rekryteringspersonen på firman då? Jo denne person halkar förstås ner ett antal pinnhål vad det gäller sitt eget professionella rykte.

Konsekvenstänk. Allt vi gör, eller inte gör får konsekvenser. Med tanke på hur dagens och framtidens arbetsmarknad ser ut så finns det också all anledning att bli medveten om sitt eget och företagets nivå på professionalitet. Många av oss byter allt oftare jobb, jobbar i projekt och frilansar. Den du söker jobb hos idag kanske vill börja jobba hos dig imorgon.

Återkoppling ingår som begrepp i min egen valda inriktning i arbetslivet, som är business behavior. Just återkoppling är faktiskt också det största problemet när det kommer till affärsmässigt uppförande. Jag ser och hör detta överallt, varje dag och i stort sett hela tiden. Irritation! Folk blir väldigt irriterade när omgivningen underlåter att återkoppla. Vad handlar återkoppling då om? Jag påstår att det handlar om vett & etikett, vanligt folkvett och hyfs!

I min bok ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” presenterar jag statistik från de många hundratals intervjuer, som är underlag till boken och som jag genomfört de senaste åren. Det visar sig att 74 procent av alla de jag intervjuat anser att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla. 74 procent, det är mycket det. Men låt mig då också berätta att när jag nyligen föreläste (för fastighetsförvaltningsbranschen, med 250 åhörare i publiken) så visade publiken, via sina mentometerknappar, att hela 92 procent av dem som lyssnade tyckte att omgivningen är för dåliga på att återkoppla.

Det intressanta med återkoppling är, precis som med business behavior överlag, att många tror att det fungerar – men omgivningen håller inte med. Väldigt många är också övertygade om att de återkopplat, men den nakna sanningen är den att de nog hade tänkt att de skulle återkoppla (kanske på söndag kväll när barnen har gått och lagt sig) men att de sedan ändå glömt. Eller så kan det förstås vara så att personen i fråga faktiskt har återkopplat via mail, mess eller telefon – men att mottagaren inte förstått innebörden. Och hur försäkrar du dig då om att det du förmedlar i en återkoppling faktiskt landar rätt hos motparten, såsom det var tänkt. Jo, du ställer en eller ett par kontrollfrågor. Att du ställer frågor, är förresten det bästa verktyg du kan använda när det handlar om att säkerhetsställa en god nivå på business behavior. Men nog om det nu. Jag vill gärna återkomma om detta med frågor i ett kommande blogginlägg.

Till dess, du som läser detta och är medveten om att just återkoppling inte är din paradgren, börja återkoppla. Du och ditt företag har allt att vinna på det. Inom rekryteringsbranschen kan det dessutom vara en konkurrensfördel. Att återkoppla handlar om hyfs och respekt för alla du möter!

Annmarie Palm, Föreläsare och workshopledare inom Business behavior på Relationista AB

Välkommen att höra av dig om du vill prata möjligheter med Business behavior för din verksamhet!

070-586 23 67 annmarie@relationista.se